سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برای لیلی
قالب وبلاگ

در هنر ایران (به ویژه دوران اسلامی) و کلاً در هنر مشرق زمین، اما عکس این جریان مشهود است. در هنر ایران، هیچگاه زیبایی، نمایش عریان اندام انسان نبوده و هنر این دیار، پیش و به خصوص بعد از اسلام، به طور کلی برای انسان- خاصه، زنان حرمب خاصی قائل بوده است.
نقوشی که از البسه ملل گوناگون در حجاری های تخت جمشید باقی مانده، دقیقاً نشانگر پوشیدگی شرقی ها و از جمله ایرانی ها در آن روزگاران است. بر اساس این نقوش، لباس پارسی ها لباده ای بلند و چین دار است و این لباس در تمامی نقوش تخت جمشید بر تن سلاطین هخامنشی دیده می شود. چنانکه اعراب و بابلی ها و مصری ها وحبشی ها وعده ای دیگر نیز لباس بلند پوشیده اند.
ضمناً در عصر سلاطین هخامنشی (بر خلاف دوران ساسانی) نقش زن یا ملکه در نقوش برجسته دیده نمی شود و نقوش تخت جمشید سرشار از صفوف مردان است، این امر، نشانگر عدم دخالت زنان در امور سیاسی بوده و یا آنکه نمی خواسته اند زن اسباب نمایش و تبلیغ باشد. در داستان استر و مرد خای، که در عهد عتیق نیز آمده است، می بینیم زمانی که خشایار شاه سرمست از جام شراب، از ملکه ی زیبای خویش (وشتی) می خواهد پای به مجلس عیش درباری گذارد تا شاه زیبایی او را به حضار مجلس نشان دهد، ملکه ی نجیب ایرانی از جلوه فروشی به نامحرمان امتناع می ورزد و به قیمت از دست دادن شهبانویی، تن به این عمل زشت نمی دهد.
از عصر هخامنشی که بگذریم، در تمام نقوش برجسته سلاطین عصر اشکانی، شلوار های بسیار پهن و چین دار دیده می شود.

  افزون بر، این باید از یک بشقاب نقره ی کهن یاد کرد که هم اینک در کتابخانه ی ملی فرانسه نگهداری می شود. در تصاویر این بشقاب که نمونه هایی از لباس زنان ایرانی در اواخر عهد ساسانی یا پس از آن را نشان می دهد، زنان هرکدام دو پیراهن روی هم پوشیده اند یکی از آنها، چادری بر سر دارد که شبیه چادر معمول زنان کشورمان در عصر حاضر است.
در دو تصویر به جا مانده از لباس زنان ایرانی در عصر هخامنشی و اشکانی نیز می بینیم که زنان عموما چادر بر سردارند و پیراهن های بلندی که تا مچ پای آنان را می پوشاند، به تن کرده اند.
مزید بر آنچه گفتیم، در منیاتور های ایرانی، زن در نهایت سادگی تصویر شده و دارای حجاب و پوشاک بلند است. حتی در صحنه های عیش و طرب درباری، زنان رقصنده و نوازنده، به نحو محجوب تصویر شده اند. خانم بنفشه حجازی، طی بحث ممتع، حجاب و پوشیدگی زن را در نقاشی های مینیاتور نشان داده است.
حتی واژه هایی که در زبان فارسی برای لباس به کار رفته، حاکی از ستر و پوشیدگی است: پوشش، پوشاک، تن پوش، پوش (به معنای جامه و نیز خیمه)، پوشنی (به معنای پوشش و نیز مطلق پوشیدنی)، پوشیدنی، روپوش، زیر پوش، بالا پوش، پوشک، پرده پوش پرده گیان (دوشیز گان و زنان حرم )، شیک پوش، سیاهپوش، سفید پوش، سبز پوش، سرخ پوش، پشمینه پوش، پلنینه پوش، زره پوش، کفن پوش، روبنده، پوشینه، نقاب، و...
این ها همه می رساند که لباس در فرهنگ کهن ایران، وسیله ای برای پوشاندن بدن و مخفی نمودن از چشم دیگران است، و این در حالی است که در زبان    انگلیسی، به جای واژه ی لباس و پوشاک، لفظ
dress  به کار می رود که از ریشه لاتینی directus از معنی مستقیم کردن، مرتب ساختن، آماده کردن، آراسته  کردن و زینت کردن گرفته شده است و بخوبی پیداست که در این زبان فلسفه اصلی لباس، آراستگی و زیبایی و مرتب و منظم بودن است نه ستر و پوشیدگی آن.

بر گرفته از کتاب بوسه بر خاک پی حیدر ، علی ابوالحسنی، صفحات279-286 
ارسال شده توسط: ن - ص 



کلیدواژه ها:
[ دوشنبه 91/1/14 ] [ 8:31 عصر ] [ ] [ نظر ]

در هنر معاصر غرب، «مدل برهنه» مضمون بسیاری از آثار هنری را تشکیل می دهد و این امر ریشه در تاریخ چند هزار ساله ی غرب (به استثنای قرون وسطی) دارد. در یونان باستان، خدایان را در صور انسانی تجسم می کردند و از جمله، زیبایی تقدیس می شد. «آفرودیت» و« ونوس »، به اصطلاح دو الهه ی عشق و زیبایی بودند که تندیس آنها و بیشتر رب النوع های اساطیری، برهنه یا با پوششی اندک، تراشیده می شد. 
کلیسا، در صدر تاریخ مسیحیت، با شمایل نگاری به مخالفت برخاست و تصاویر برهنه تحریم کرد، از این روی هنر غرب در عصر قرون وسطی
که دوران سلطه ی آیین کاتولیک در اروپا است- هنری در مجموع پوشیده و محجوب است. ولی در عصر رنسانس که انسان غربی، به فرهنگ و تمدن یونان و روم باستان بازگشت، اساطیر باستانی در غالب قدیسین و شخصیت های مذهبی در آمد و تصاویر برهنه حتی به نمازخانه ها راه یافت. از آن پس، تصاویر برهنه و عریان مورد توجه تصویرگران قرار گرفت، وحتی در صحنه های رزمی بی آنکه ارتباطی با واقعیت داشته باشد رزمندگان به طور برهنه و نیمه عریان مشغول پیکار، نشان داده شدند.
در تابلویی از اوژان دلاکروا، نقاش فرانسوی (1799-1863م)، موسوم به « آزادی در پیشاپیش مردم»، آزادی در هیئت زنی نیمه برهنه و تنومند، مردم را به سوی سنگر بندی ها یا دستگاه های انقلابی رایج در خیابان های پاریس آن زمان فرا می خواند در حالیکه اطرافیانش همه پوشیده اند. نیز در تابلویی از ادوارد مانه موسوم به «ناهار در سبزه زار»، دو مرد پوشیده در کنار دو زن برهنه دیده می شوند که به اصطلاح تمثال الهه های رافائل و پریان جورجونه می باشند که همراه دو مرد خوش لباس و مسلما عیاش در بیشه زاری به تفریح آمده اند. در آثار بسیاری از این قبیل، بر عنصر برهنگی به بهانه آناتومی هنری تاکید شده و اصلی جدایی ناپذیر از زیبایی تلقی می گردد که آن نیز خود، ملاک ارزشیابی هنری انگاشته می شود. در یک ارزشیابی هنری از دو تابلویی که هنرمند اسپانیولی «فرانچسکو گویا»(1746-1828م) از زنی به نام مایا کشیده است «تابلوی مایای برهنه بیشتر از تابلوی مایای پوشیده قیمت گذاری شد». پشت این جریان، خصوصا در قرون اخیر، دست بورژوازی حریص و سودا گر
و احیانا صهیونیست را می بینیم که با عنصر زن (بلکه انسان) به مثابه ی یک کالا ی مادی برخورد کرده و سعی در استثمار و استمتاع از آن در حوزه ی اقتصاد و صنعت فحشا را دارد.
تصاویری که نقاشان اروپایی، پیش از رنسانس از حضرت مریم (مادر مسیح) کشیده اند، با تصاویری که نقاشان همان سرزمین پس از رنسانس از آن حضرت رسم کرده اند تفاوت بنیادی دارد: تصاویر قرون وسطی، مریم پاک را زنی نشان می دهد که گویی از سنخ زنان معمولی کوچه و بازار نیست. درصورت او، حجب وآزرمی نهفته است که به وی حالتی ملکوتی و آسمانی می بخشد. نقاش سعی می کند که او را شبیه زنان زیبایی که پیرامون خود می بیند نکشد، و خلاصه همه ی هنر خود را به کار می برد تا به او زیبایی معنوی ببخشد. اما نقاش دوره ی رنسانس و بعد از آن، مریم را از آسمان به زمین می آورد و مدل خود را برای تصویر از مریم از میان زنان زیبای کوچه بازار انتخاب می کند. اکنون دیگر در صورت این مریم دنیوی شده، آن شرم مقدس دیده نمی شود و بیننده وقتی به تابلو نگاه می کند بیش از آنکه به یاد ارزش های معنوی بیفتد تنها به زیبایی صورت خیره می شود.


بر گرفته از کتاب بوسه بر خاک پی حیدر ، علی ابوالحسنی، صفحات279-286



کلیدواژه ها: غرب
[ یکشنبه 91/1/13 ] [ 8:25 عصر ] [ ] [ نظر ]

تولید ملی

فردا شروعی دوباره است، شروعی که ان شاءالله با انگیره و پشتکارو اهداف والاست. در هر قشری که هستی فرقی نمیکند مثل مادانشجویی، کارمندی، خانه داری یا هر شغل دیگر، مهم این است که با عوض شدن و تغییر و تحول سال ما هم بتوانیم در خود تحول ایجاد کنیم و قدمی پیش تر بگذاریم و در راستای اهداف رهبر معظم و عالیقدرمان گام برداریم و موجبات خوشحالی ایشان را فراهم آوریم.

به امید تحقق اهدافمان همه باهم میگوییم:

یاعلی

 



کلیدواژه ها:
[ یکشنبه 91/1/13 ] [ 6:23 عصر ] [ ] [ نظر ]

 

یا زهرا س

عروس با لباس عروسی- که فقط چند ساعت دیگر به تنش بود- وارد خانه ی داماد شد البته با بغضی که گلویش را می فشرد- ناگهان بغضش ترکید و شروع کرد به گریه کردن، داماد دور سر عروسش گشت و میخواست جانش را فدایش کند علت گریه را جویا شد، عروس جواب داد: علی جان به یاد آوردم روز به دنیا آمدنم را و حالا امروز را که به خانه ی تو وارد شدم بی شک روزی هم باید به خانه ی قبر منتقل شوم.... علی جان بیا باهم نماز بخوانیم...

... و اینگونه شد که دنیا عروس و دامادی این چنین را به چشم خود دید...



کلیدواژه ها:
[ جمعه 91/1/11 ] [ 11:20 صبح ] [ ] [ نظر ]

وقتی نگهبان داشته باشی، آزادی، آزادی به معنی واقعی،

نگهبان زن، حجاب اوست، که می تواند بوسیله ی آن خود را از آفات و خطرات احتمالی محفوظ نگه دارد و نگذارد کسی به حریم او تجاوز کند، این نگهبان باعث زینت زن نیز میشود و او را که همانند طلا و الماس است از شر دستبرد زدن دزدان مصون می دارد...



کلیدواژه ها:
[ جمعه 91/1/11 ] [ 11:7 صبح ] [ ] [ نظر ]

نمایش زنان آسیب‌دیده ایرانی با چادر و چارقد به شیوه‌ای غیرقابل تغییر در سینما تبدیل شده است به طوریکه که در عالم واقع هم کسی با دیدن یک زن محجّبه، احتمال نمی‌دهد که او همسر یکی از تجّار ثروتمند، استاد دانشگاه، مدیر و... باشد زیرا در بیشتر فیلمها اشراف‌زادگان و شخصیتهای پولدار با موهای نیمه باز، مانتو و لباس فاخر به تصویر کشیده می‌شوند.

امروز به جرأت می توان ادعا کرد که حتی در بین طراحان لباس هم جا افتاده است که وقتی می خواهند مادر بزرگی را در یک خانواده نمایش دهند او را به صورت زنی چادری به تصویر می کشند و دختر جوان خانواده را کمی امروزی تر و یا به عبارت دیگر بدون حجاب به تصویر می کشند.هر چند که امروزه مادربزرگها هم کمی متفاوت تر شده و با چهره و لباسی جوان تر در سینما و تلویزیون ظاهر می شوند. 

این تنها در نقشهای خانوادگی منتهی نمی شود بلکه در سینما و تلویزیون وضعیت ظاهر افسران زن هم همیشه در قالب زنان چادری بوده واین ظاهر موجب شده است نگاهی که به زنان چادری در جامعه می شود به دید یک مأمور باشد. البته ناگفته نباشد انتقاد از استفاده از چادر برای ماموران زن برای حذف این پوشش نیست بلکه انتقاد به نوع طراحی لباس بازیگرانی است که در این نقشها بازی می کنند.

این انتقاد به بازیگران نقش دانشجو هم وارد است زیرا در برخی از فیلمهای ایرانی دیده شده است که دختر باحجاب پس از وارد شدن به دانشگاه بدحجاب می شوند. آسیب دیگر این صحنه ها این است که حتی دختران غیر دانشجو هم این ظاهر را برای کسب شخصیت در جامعه برای خود انتخاب می کنند.

 متاسفانه در بسیاری از فیلمها و سریالها شاهد آن هستیم که دختر بدحجاب با افتخار وارد محضر شده تا از همسرش جدا شود و شاهد ازدواج اجباری دختر باحجابی است که به زور پدر باید ازدواج کند. یا اینکه مدیران زن همه با حجاب هستند و موجب اخراج زیردستان بدحجاب خود که اکثرا هم بی گناه هستند می شوند. یا دختران بدحجابی که از وضع مالی خوب برخوردار بوده و به دختران با حجاب فخر می فروشند.

 این القائات موجب شده است که جامعه محجّبه بودن را نشان دهنده انسانهای عقب مانده، فقیر، ضعیف و بی سواد تلقی کرده و دیگر کسی با دیدن یک بانوی محجّبه، احتمال نخواهد داد که شاید او یک دکتر و یا استاد دانشگاه یا دانشجو و مدیری موفق باشد.
در فیلم طلا و مس زن باحجاب که همسر یک روحانی است دچار دهها مصیبت و مشکل شده در حالی که زن بدحجاب که پرستار است از آزادی و موقعیت اجتماعی بهتری برخوردار بوده و به زن روحانی دلسوزانه نگاه می کند.

 در سریال نرگس زن با حجاب (افسانه بایگان) که قهرمان فیلم است مظلومانه سختی زندگی را به دوش می کشد و در سریال زیر تیغ فاطمه معتمد آریا به عنوان همسر یک قاتل در سکانس ملاقات با همسرش در زندان و التماس به برادر مقتول بیشتر نقش چادر نمایان است که یا به واسطه وزیدن باد خودنمایی می کند و یا روی زمین به خاک کشیده می شود.

 در فیلم دایره زنگی هم همسایه مومن و مذهبی با اینکه ماهواره نداشتند ولی مانع آزادی همسایه ها در استفاده از ماهواره می شدند در حالی که صاحب فرزندی غیر معتقد بوده و هزینه شارژ آپارتمان را هم نداده بودند. در این فیلم تمامی همسایه ها با خوشحالی و انرژی قصد سفر و تفریح دارند در حالی که همسایه مومن قصد برهم زدن این لذت را دارد.

 تقابل موجود در این فیلمها، زن را در جامعه مذهبی، به صورت فردی ضعیف و بی اختیار جلوه می دهد در حالی که جامعه روشنفکر امروز، آزادی کامل برای زنان قائل است و در آن زن بدون هیچ واهمه و هراسی می تواند اظهار نظر کند



کلیدواژه ها: نقش رسانه
[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 10:3 عصر ] [ ] [ نظر ]

در این دنیای وانفسا، چاره ای نیست جز اینکه چنگ بزنیم به ریسمانی محکم برای در امان ماندن خود، باید هر چه می توانیم تلاش کنیم و خود را به هر وسیله ی ممکن متصل کنیم تا سالم بمانیم، تا بتوانیم بشویم آنچه باید بشویم. راهی جز این نیست... نیست...
وجود زن گوهری است گرانبها و حجاب حصار امنی برای حفاظت از آن گوهر ناب...
حجاب سبب مصونیت زن از نگاه های آلوده به گناه است...
حجاب حریمی است میان زن و مرد نامحرم که سبب فرو کش شدن غریزه ی جنسی می شود...
حجاب سبب آرامش روحی و روانی می گردد و زیبایی های زن را محفوظ نگه می دارد...



کلیدواژه ها:
[ پنج شنبه 91/1/10 ] [ 6:39 عصر ] [ ] [ نظر ]

   خانم ساچیکو موراتا » از ژاپن

 اهل هوکائیدوی ژاپن است که بعد از خاتمه تحصیلات به دانشکده حقوق دانشگاه چلیا در رشته حقوق قضایی راه یافت و موفق به دریافت مدرک لیسانس شد و بعد از آن ، برای تحقیق در زمینه فقه اسلامی به ویژه فقه جعفری به ایران آمد ودر دانشگاه الهیات و معارف اسلامی به اخذ دکترای الهیات نایل گردید . وی با اینکه با زبان عربی و فارسی آشنایی نداشت ، در اثر جدیت با این دو زبان هم آشنا شد تا توانست دکترای الهیات را کسب نماید .

ایشان بودایی مذهب وهمسرش مسیحی است و احتمالا بعد از انقلاب اسلامی مسلمان شده است . وی در مصاحبه ای به سوالات بسیاری پاسخ داد که ما دو سوال آن را در اینجا می آوریم .

خبرنگار : بنظر شما حجاب یعنی چه ؟ شما محجوبه بود ن خانمها را ترجیح می دهید یا مکشوفه بودن را  ؟

« خانم ساچیکو مورآتا : حتما محجوبه بودن را ترجیح می دهم و حد معقول پوشش را می پسندم ، زیرا لطف زن به محجوبه بودن اوست . اصولا طبع هر انسانی طالب کشف تنوع هاست . وقتی زنان به شکل امروزی مکشوفه باشند ، چیزی برای جلب توجه مرد باقی نمی گذارند .

هر چیز با اهمیتی وقتی چندین بار رویاروی قرار گیرد ، اهمیت خود را از دست می دهد و این موضوع در تحکیم روابط زناشویی نقش بسیار مهم و موثری دارد . در مغرب زمین که زنها قیود را گسسته اند و انواع لباسهای کوتا ه و زننده می پوشند ، روابط زنا شویی آنان از کمترین استحکامی برخوردار نیست . »

خبرنگار : وضع زنان ایران در چه پایه ای قابل قیاس با زنان ژاپن است ؟

-               زنهای ژاپنی در هر موقعیت تحصیلی که باشند کار در خانه را ترجیح می دهند . فرزندانشان راخود تربیت می کنند و برای مردان خود نیز احترام فوق العاده ای قائل هستند . اصولا حفظ و سلامت بزرگتر ها ، یکی از وظایف اخلاقی مردم ژاپن است و این مولود تعلیمات مذهبی است که باز هم در ژاپن از مقام و موقعیت خاص برخوردار است  



کلیدواژه ها:
[ سه شنبه 91/1/8 ] [ 3:3 عصر ] [ ] [ نظر ]

جودیت میلر

خبرنگار روزنامه نیویورگ تایمز طی مقاله ای با عنون زنان در آغوش اسلام امنیتی تازه می یابند با اشاره به گرایش روز افزون زنان مسلمان به حجاب می نویسد: چه چیزی این بازگشت را میسر ساخته است؟ بازگشتی که به معنای واقعی در آزادیهای شخصی وسیاسی صورت گرفته است؟

پاسخ آن در ارمغانهاست گه اصول گرایان اسلامی به روح و روان جامعه مدرن خاور میانه و به زن ومرد آن تقدیم کرده اند.

پوشش (حجاب) برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهرهای شلوغ بتواند براحتی فعالیت کند واز مزاحمت مردان جوان و نوجوانانی که در جستجوی کار از اطراف و اکناف کشور به پایتخت سرازیر شده اند در امان بماند.

این لباس یک پیام غیر قابل تردید به اطرافیان می فرستد. حجاب می گوید: این زن نجیب است با او کار نداشته باشید وبه  وی اجازه می دهد بدون اینکه مورد آزار جنسی قرار گیرد در اتوبوسهای شلوغ شهر وسار شود.



کلیدواژه ها:
[ سه شنبه 91/1/8 ] [ 3:1 عصر ] [ ] [ نظر ]

خانم گاندی می گوید :

« ای زنان ! اگر آرایش کردن شما تنها به منظور جلب شهوت مرد است ، از این کار خودداری کنید و زیر بار چنین خفت و خواری نروید . » 



کلیدواژه ها:
[ سه شنبه 91/1/8 ] [ 3:1 عصر ] [ ] [ نظر ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : بیدار[131]
نویسندگان وبلاگ :
حُسن یوسف[13]
دختر پشیمون[3]

لینک دوستان
برچسب‌ ها
چادر (17)
عکس (4)
غرب (4)
طنز (3)
شعر (3)
زن (2)
قلم (1)
عسل (1)
غرب (1)
خوب (1)
حیا (1)
رجب (1)
هنر (1)
یس (1)
جستجو در وبلاگ


در این وبلاگ
در کل اینترنت

آمار بازدید
امروز: 49
دیروز: 100
آمار کل: 243491


جستجو در وبلاگ


در این وبلاگ
در کل اینترنت

موسیقی وبلاگ
ایران رمان